Onderwijs rampzalig – MBO-Leerling kampt met kennistekort

Nederland staat een nationale onderwijsramp te wachten. Het middelbaar beroepsonderwijs, waar de meeste leerlingen terechtkomen na de middelbare school, is volop bezig een onderwijssysteem in te voeren waar houding en vaardigheden belangrijker worden geacht dan kennis. Veel regionale opleidingscentra schaffen Nederlands en rekenen gewoon helemaal af.

Dat stelt Beter Onderwijs Nederland (BON), een onderwijsorganisatie die de politiek met spoed oproept dit zogenoemde ’competentiegerichte’ onderwijs (cgo) aan een parlementair onderzoek te onderwerpen. Ter illustratie: leerlingen scoren punten op competenties als aanwezigheid, omgevingsbewustzijn en sensitiviteit. Het gevolg is volgens BON dat leerlingen een diploma halen maar nauwelijks vakinhoudelijke kennis hebben. „Deze leerlingen worden klaargestoomd voor scharrelbaantjes in callcenters en uiteindelijk belanden in een uitkering”, stelt Harm Beertema, bestuurslid van BON en mbodocent.

„En voor docenten is het perspectief ook verschrikkelijk: we staan straks alleen maar competenties af te vinken in plaats van les te geven. Vakdocenten worden vervangen door goedkopere instructeurs en leerlingen worden overgeleverd aan doe-het-zelfonderwijs. Maar leerlingen willen niet meer alles zelf uitzoeken en dagen achter de computer zitten met hun eigen leervraagjes. Ze willen structuur en inhoud, naast competenties.”

De MBO Raad, die voor 2010 het competentiegerichte onderwijs integraal onder ruim een half miljoen leerlingen wil hebben ingevoerd, bestrijdt dit en zegt dat vaardigheden, vakkennis en algemene kennis even zwaar wegen in de mbo-opleidingen.

Bron: De Telegraaf
Datum: 18 mei 2008