Onderwijs moet leren van het bedrijfsleven

Een mooi artikel in het Financieel Dagblad. Zij stellen dat er in Nederland volop ruimte is voor verbetering van de onderwijskwaliteit. Waar we naartoe moeten is dat de leraar het wát bepaalt en de leerling in toenemende mate het hóé. En onder ‘de leerling’ dient dan te worden verstaan: de individuele leerling.

Uit de monitoring door Oeso (het Pisa-onderzoek)blijkt dat Nederland al jaren op hetzelfde niveau blijft hangen. Vooral de kwaliteit van leraren zou laag zijn. Landen die hoger scoren dan Nederland geven daar meer prioriteit aan. Ze investeren in concurrerende salarissen, permanente professionele ontwikkeling en een gezonde balans tussen werk en leven. Tegelijkertijd benadrukt de Oeso dat leraren een cruciale rol spelen in het onderwijs. Zij zijn de eerstelijnwerkers die verantwoordelijk zijn voor het motiveren van de studenten. Zij leren de studenten te leren.

Het artikel gaat verder in op de kwaliteit van het onderwijsmateriaal en vergelijkt vervolgens scholen met oude fabrieken. Zeker interessant om te lezen. Het hele artikel treft u aan op de website van het FD.

Bron: FD over: Leven Lang Leren